Huiselijk reglement
Huiselijk reglement
HUISHOUDELIJK REGLEMENT
Algemeen
Het huishoudelijk reglement is van toepassing in onverbrekelijke samenhang met de statuten van
de vereniging.
Artikel 1. Doel
Gymnastiekvereniging "GV Ilpenstein" tracht het in artikel 3 van de statuten omschreven doel te
bereiken door:
a. het verzorgen van lessen in gymnastiek, turnen, conditietraining, bewegen op muziek,
trampolinespringen en dergelijke, alsmede in alle sport- en /of recreatieve activiteiten, die door
de desbetreffende sportbond en door de vereniging worden bevorderd.
b. het organiseren van wedstrijden, uitvoeringen, demonstraties en dergelijke op het gebied van
de in sub a. genoemde activiteiten.
c. het bevorderen van de deelname aan de, door of namens de desbetreffende sportbond
georganiseerde wedstrijden, uitvoeringen, demonstraties, proeven, instuiven, trainingen,
kampen en dergelijke op het gebied van de in sub a. genoemde activiteiten.
d. het stimuleren van de deelname door de technische leiding aan door of namens de
desbetreffende sportbond georganiseerde opleidingen, instructieve bijeenkomsten en
dergelijke op het gebied van de in sub a. genoemde activiteiten.
e. alle andere ten dienste staande middelen, die aan het doel bevorderlijk kunnen zijn.
Daar waar in dit reglement voor personen- en functienamen de mannelijke vorm wordt
gebruikt worden daar zowel vrouwen als mannen bedoeld.
Artikel 2. Leden
1. Ten behoeve van de indeling in lessen, trainingen en/of activiteiten en het daarbij te hanteren
onderscheid in contributies en inschrijfgelden worden de senior- en juniorleden onderverdeeld
in categorieën.
2. De vereniging kent de volgende categorieën seniorleden:
a. 16 jaar en ouder recreatie
b. 16 jaar en ouder selectie
c. MBVO (Meer Bewegen voor Ouderen) en line-dance
d. ereleden.
3. De vereniging kent de volgende categorieën juniorleden:
a. 3 jaar: peuters
b. 4 tot en met 6 jaar: kleuters
c. 7 tot en met 15 jaar: jeugdleden
d. 6 tot en met 15 jaar: selectieleden.
4. Ereleden zijn natuurlijke personen, die zich jegens de vereniging bijzonder verdienstelijk
hebben gemaakt en op voordracht van het bestuur als zodanig door de algemene vergadering
1
met tenminste 4/5 der geldig uitgebrachte stemmen zijn benoemd. Op ereleden rusten geen
geldelijke verplichtingen, zij hebben echter wel alle rechten van de leden.
5. Het bestuur stelt de rechten en plichten (omvang, intensiteit, frequentie en contributie) voor de
verschillende groepen vast.
Artikel 3. Donateurs
1. De vereniging kent naast leden donateurs.
2. Donateurs zijn die natuurlijke of rechtspersonen die door het bestuur zijn toegelaten en die
zich jegens de vereniging verplichten om jaarlijks een door het bestuur vastgestelde bijdrage
te storten.
3. Donateurs hebben geen andere rechten en verplichtingen dan die welke hen in of krachtens
de statuten en/of reglementen zijn toegekend of opgelegd.
4. De rechten of verplichtingen van donateurs kunnen te allen tijde wederzijds door opzegging
worden beëindigd, behoudens dat de jaarlijkse bijdrage voor het lopende boekjaar voor het
geheel verschuldigd blijft.
5. Opzegging namens de vereniging geschiedt door het bestuur.
Artikel 4. Verkrijgen van het lidmaatschap
1. De aanmelding als lid dient te geschieden door invulling en ondertekening van een daartoe
door het bestuur vastgesteld formulier (het aanmeldingsformulier) dat samen met een
informatieblad aan het kandidaat lid wordt verstrekt of kan worden gedownload van de
website.
2. Het informatieblad vermeldt in elk geval:
a. de indeling van de leden in de onderscheiden activiteiten;
b. de indeling van de leden in leeftijds- en activiteitengroepen;
c. de rechten en verplichtingen van de leden;
d. de voor de verschillende categorieën van leden geldende verenigings- en
bondscontributies;
e. het bij toetreding verschuldigde inschrijfgeld;
f. tijdstip en wijze van contributie-inning.
3. Op het aanmeldingsformulier dienen de volgende gegevens door het kandidaat-lid (of door de
wettelijke vertegenwoordiger) te worden verstrekt en door ondertekening te worden
bekrachtigd:
a. persoonsgegevens (de vereniging heeft de verlangde persoonsgegevens nodig
voor verenigings- en bondsregistratie);
b. aan welke les(sen) het kandidaat-lid wenst deel te nemen;
c. betalingsmethode;
d. of het kandidaat-lid reeds lid is van een andere gymnastiekvereniging en zo ja, van welke;
e. of het kandidaat-lid eerder lid geweest is van een andere (gymnastiek) vereniging en zo ja
van welke vereniging en tevens waarom en op welke wijze het lidmaatschap is beëindigd;
f. dat het lid overeenkomstig de statuten en het huishoudelijk reglement zal handelen en
zich daaraan zal onderwerpen.
2
4. Bij toelating geeft het bestuur daarvan schriftelijk kennis aan het kandidaat-lid of diens
wettelijke vertegenwoordiger, onder opgave van het verschuldigde inschrijfgeld en de eerste
contributietermijn.
5. Het bestuur draagt zorg voor aanmelding van nieuwe leden bij de KNGU.
6. Bij niet-toelating geeft het bestuur daarvan schriftelijk kennis aan het kandidaat-lid of diens
wettelijke vertegenwoordiger onder opgave van redenen. Daarbij wordt tevens vermeld binnen
welke termijn en hoe in beroep kan worden gegaan bij de algemene vergadering.
Artikel 5. Rechten en plichten van leden
1. Elk lid heeft, op basis van zijn geaccepteerde opgave en indeling en met in acht name van de
regels, als gesteld in de wet, de statuten, het huishoudelijk reglement, de besluiten van de
algemene vergadering en van het bestuur van de vereniging alsmede de statuten en het
huishoudelijk reglement van de KNGU, de volgende rechten:
a. deelname aan de oefeningen, trainingen, lessen en overige activiteiten van de vereniging;
b. deelname aan de beraadslagingen en besluitvorming van de vereniging;
c. het doen van voorstellen voor, respectievelijk op, de algemene vergadering;
d. het aanmelden respectievelijk verkiesbaar stellen voor een functie in de organen van de
vereniging;
e. het stellen van kandidaten voor de organen van de vereniging en van de KNGU;
f. deelname aan opleidingen, activiteiten, trainingen en wedstrijden georganiseerd door of
namens de KNGU op zowel rayon-, regionaal als nationaal niveau
g. het aanmelden respectievelijk verkiesbaar stellen voor een functie binnen de KNGU;
h. het verlangen van uitkeringen op basis van de door de vereniging en/of de KNGU
afgesloten collectieve verzekeringen;
i. het aantekenen van beroep tegen maatregelen en/of besluiten, die niet volgens de daartoe
gestelde regels of normen tot stand zijn gekomen, bij het bestuur en de algemene
vergadering van de vereniging en de commissie van beroep van de KNGU.
2. Elk lid heeft , op basis van zijn geaccepteerde opgave en indeling en met in acht name van de
regels, als gesteld in de wet, de statuten, het huishoudelijk reglement, de besluiten van de
algemene vergadering en van het bestuur van de vereniging alsmede de statuten en het
huishoudelijk reglement van de KNGU, de volgende plichten:
a. het bestuur in kennis stellen van verandering van hun adres;
b. tijdige en volledige betaling van de contributie;
c. zich gedragen conform de algemene fatsoensnormen en waarden;
d. naleving van de reglementen van de vereniging, alsmede van de door het bestuur of door
het bestuur ingestelde commissies gegeven richtlijnen, benevens de voorschriften van de
KNGU.
Artikel 6. Contributies
De algemene vergadering stelt jaarlijks de contributies en het inschrijfgeld vast voor de
onderscheiden categorieën van leden, als vastgelegd in artikel 2. van dit reglement
Naast de hoogte van de onderscheiden contributies stelt de algemene vergadering tevens de
wijze van inning van de verenigingscontributies en de bondscontributie vast.
Artikel 7. Opzegging
1. Opzeggingen dienen schriftelijk te worden gedaan voor de door het bestuur bepaalde
opzegtermijn.
3
2. Bij opzegging na het verstrijken van de opzegtermijn is de contributie voor de lopende termijn
verschuldigd.
Artikel 8. Kleding
De algemene vergadering stelt, op voorstel van het bestuur, het voorgeschreven tenue vast voor
deelname aan wedstrijden, demonstraties en overige naar buiten tredende activiteiten van de
vereniging.
Daarnaast kan de algemene vergadering, op voorstel van het bestuur, regels vaststellen met
betrekking tot de kleding of het tenue voorschrijven voor de trainingen.
Het bestuur bepaalt, na overleg met de technische leiding, welk tenue bij bepaalde
gebeurtenissen moet worden gedragen. De senior-/juniorleden zijn verplicht voor eigen kosten
dit kledingvoorschrift te volgen.
Artikel 9. Bestuur
1. Het bestuur bestaat uit tenminste vier leden, te weten:
a. voorzitter;
b. secretaris;
c. penningmeester;
d. lid technische zaken;
die allen meerderjarig moeten zijn. Het bestuur kan desgewenst met maximaal 7 personen
worden uitgebreid.
2. Onder het bestuur valt, onverminderd het bepaalde dienaangaande in de statuten, elders in
het huishoudelijk reglement of in andere reglementen:
a. de algemene leiding van zaken;
b. de uitvoering van de door de algemene vergadering genomen besluiten;
c. het toezicht op de naleving van de statuten en reglementen;
d. benoeming, ontslag en schorsing van personen werkzaam ten behoeve van de
vereniging.
Artikel 10. Benoeming en benoembaarheid
1. Het bestuur kan voor elk te benoemen bestuurslid een kandidaat stellen. Voorts heeft elke
stemgerechtigde in de algemene vergadering het recht kandidaten te stellen. Deze
kandidaatstelling dient, met inachtneming van een termijn van tenminste veertien
dagen, schriftelijk aan het bestuur te geschieden. De kandidaatstelling dient vergezeld te gaan
van een verklaring van de kandidaat, dat deze een eventuele benoeming zal aanvaarden. Het
bestuur kan besluiten een kandidaatstelling te aanvaarden waarbij de termijn van tenminste
veertien dagen niet is aangehouden indien:
a. een kandidaat zich binnen deze periode terugtrekt;
b. er binnen de gestelde termijn nog geen kandidaat is aangemeld.
2. Gekozen bestuursleden treden in functie op de dag volgend op die waarop de algemene
vergadering is gehouden. Bij een tussentijdse benoeming treedt de benoemde in functie op de
dag volgend op die van zijn benoeming.
3. Ieder bestuursllid treedt voor een periode van 3 jaar aan. Er is geen beperking gesteld aan het
aantal zittingstermijnen.
4
4. Het bestuur besluit, na overleg met het aftredende bestuurslid, het bestuurslid voor te dragen
voor een volgende termijn, ter bekrachtiging in de algemene vergadering.
5. Afgetreden bestuursleden worden geacht te zijn afgetreden aan het eind van de dag waarop
de algemene vergadering is gehouden.
Artikel 11. Bestuursvergaderingen
1. Het bestuur vergadert zo dikwijls als de voorzitter of andere bestuursleden dit nodig achten.
2. Het bestuur kan alleen rechtsgeldige besluiten nemen als meer dan de helft van de
bestuursleden ter vergadering aanwezig is.
3. Alle besluiten worden genomen met meer dan de helft van de uitgebrachte geldige stemmen.
Blanco stemmen worden geacht ongeldig te zijn. Indien de stemmen staken is de stem van de
voorzitter doorslaggevend.
4. Over alle voorstellen wordt afzonderlijk en mondeling gestemd tenzij een van de
bestuursleden anders wenst.
5. Het door de voorzitter uitgesproken oordeel dat een besluit is genomen, is beslissend. Dit
geldt tevens voor de inhoud van het besluit voor zover werd gestemd over een niet schriftelijk
vastgelegd voorstel. Indien onmiddellijk, na het uitspreken van dit oordeel de juistheid daarvan
wordt betwist, wordt zonodig het te nemen besluit schriftelijk vastgelegd en vindt een
nieuwe stemming plaats. Door deze stemming vervallen de rechtsgevolgen van de
oorspronkelijke stemming.
Artikel 12. Dagelijks bestuur
1. Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter, de secretaris en de penningmeester.
2. Het dagelijks bestuur neemt alle beslissingen welke niet tot een gewone bestuursvergadering
kunnen worden uitgesteld. Het dagelijks bestuur deelt zijn besluiten, ter bekrachtiging op de
eerstvolgende bestuursvergadering mede.
Artikel 13. Voorzitter
De voorzitter heeft de leiding van de dagelijkse werkzaamheden van de vereniging. Hij leidt de
algemene vergadering en de bestuursvergaderingen. Hij vertegenwoordigt de vereniging bij
officiële gelegenheden. Hij beslist in bestuursvergaderingen bij staking van de stemmen.
Artikel 14. Secretaris
De secretaris is verantwoordelijk voor:
a. het bijeenroepen van de vergaderingen;
b. het houden van de notulen van de vergaderingen;
c. het voeren van de algemene correspondentie;
d. het in goed geordende staat houden van het archief;
e. de verzorging van het algemene ledenregister;
f. het jaarlijks op de algemene vergadering schriftelijk verslag uitbrengen van het afgelopen
5
jaar;
g. de verdere door het bestuur, na overleg met de secretaris, aan hem op te dragen
werkzaamheden.
Hij kan in zijn werkzaamheden zonodig bijgestaan worden door of kan een deel van zijn taken
overdragen aan derden, o.a. notulist, 2e secretaris, redactie en ledenadministratie.
Artikel 15. Penningmeester
De penningmeester beheert de gelden en bezittingen van de vereniging. Hij is verantwoordelijk
voor:
a. en verplicht tot het op verantwoorde wijze bewaren van de aan hem afgedragen en/of
toevertrouwde gelden van de vereniging;
b. het innen en het administreren van de contributies en de gelden van donateurs;
c. de controle van deze inkomsten aan de hand van de uit de ledenadministratie af te leiden
verplichtingen van de leden;
d. het innen en administreren van de overige inkomsten;
e. het beheer van de kas waarbij de hoeveelheid contanten, behoudens goedkeuring per geval
van het bestuur, van € 500,- niet te boven mag gaan;
f. het tijdig verrichten van alle betalingen, de controle daarop en het administreren daarvan;
g. voor het verrichten van betaling en daarmee te beschikken over bank- en girosaldi is de
handtekening van de penningmeester voldoende tot een bedrag van € 3.000,- per maand.
Betalingsopdrachten die dit bedrag overschrijden dienen door een tweede bestuurslid mede
ondertekend te worden;
h. het opstellen en bijhouden van een lijst van alle bezittingen van de vereniging;
i. het beheer en de administratie van de door de vereniging ingestelde reserve- of andere
fondsen;
j. het jaarlijks op de algemene vergadering verslag uitbrengen over de financiële positie van de
vereniging, in het bijzonder over het afgelopen jaar;
k. het opstellen van een begroting voor het komende jaar die, na goedkeuring door het
bestuur, wordt voorgelegd aan de algemene vergadering.
Hij wordt in zijn werk zonodig bijgestaan door of kan een deel van zijn taken overdragen aan
derden, o.a. 2e penningmeester, ledenadministratie.
Artikel 16. Kascommissie
De kascommissie wordt jaarlijks door de algemene vergadering benoemd en bestaat tenminste
uit twee leden en een reserve, welke geen deel mogen uitmaken van het bestuur. De
kascommissie is belast met de controle van het en het toezicht op het geldelijk beheer van de
penningmeester en brengt hiervan schriftelijk verslag uit aan het bestuur.
Vereist deze controle bijzondere boekhoudkundige kennis dan kan de kascommissie, op kosten
van de vereniging, zich door een deskundige doen bijstaan. Het bestuur is verplicht alle door
haar gewenste inlichtingen te verschaffen.
Dit rapport wordt aan de algemene ledenvergadering aangeboden en zal strekken tot het al of
niet goedkeuren van het door de penningmeester gevoerde beleid en tot decharge van het
bestuur. Indien onregelmatigheden worden geconstateerd of vermoed wordt onmiddellijk verslag
uitgebracht aan het bestuur.
Artikel 17. Overige commissies
6
De commissies worden jaarlijks door de algemene vergadering benoemd. De commissies,
uitgezonderd de kascommissie, zijn binnen de, door het voltallig bestuur toegewezen taak,
zelfstandige werkorganen van de vereniging. Jaarlijks wordt aan een commissie een budget
toegekend. De commissie kan daarover beschikken binnen het haar jaarlijks toegewezen budget.
De commissies leggen rekening en verantwoording hierover af aan het bestuur en deze op zijn
beurt weer aan de algemene vergadering.
a. De technische commissie:
- behartigt de belangen van zowel de recreatie- als van de wedstrijdgroepen;
- stelt naar aanleiding van door de desbetreffende sportbond, regio of rayon verstrekte
wedstrijdgegevens een wedstrijdrooster op en verzorgt hiervoor tevens de
inschrijvingen.
b. De P.R. commissie:
- heeft tot taak alle activiteiten van de vereniging via alle mogelijke media onder de
aandacht van een zo breed mogelijk publiek te brengen;
- contacten met sponsors aan te gaan en deze te onderhouden;
- beheren van de website en het verenigingsorgaan periodiek.
Artikel 18. Algemene vergadering
1. Seniorleden, ereleden en de wettelijke vertegenwoordiger van een juniorlid hebben op de
algemene vergadering het recht het woord te voeren.
Daarnaast kan de voorzitter het woord verlenen aan jeugdleden, donateurs en derden.
2. De voorzitter kan, ter wille van de goede vergaderorde, de volgende maatregelen treffen:
a. een maximum aantal spreekronden per onderwerp bepalen;
b. de maximum spreektijd per spreker bepalen;
c. een spreker het woord ontnemen indien deze zich niet beperkt tot het ter bespreking
staande onderwerp of zich niet aan de ingestelde spreektijd houdt;
d. stemming bij acclamatie voor een stemming over personen voorstellen. Indien een van de
aanwezige stemgerechtigden hiertegen bezwaar maakt volgt alsnog een schriftelijke
stemming.
3. Voorstellen, die tenminste vier weken voor de algemene vergadering schriftelijk ter kennis van
het bestuur zijn gesteld en door tenminste vijf stemgerechtigden worden ondersteund, worden
op de agenda geplaatst. Daarnaast hebben stemgerechtigden het recht staande de
vergadering voorstellen in te dienen.
Artikel 19. Besluitvorming
1. Alle besluiten worden genomen met gewone meerderheid van de uitgebrachte geldige
stemmen tenzij in de statuten anders is bepaald.
2. Indien voor enige stemming een stembureau noodzakelijk is, wordt dit, op voorstel van de
voorzitter, door de vergadering benoemd. Het stembureau bestaat uit drie stemgerechtigde
leden. Het Stembureau beslist over de geldigheid van het stembiljet.
3. Bij een schriftelijke stemming zijn ongeldig de biljetten die,
a. niet zijn ingevuld;
b. een persoon niet duidelijk aanwijzen;
c. meer bevatten dan hetgeen strekt tot duidelijke aanwijzing van de persoon, personen of
7
zaken die zijn bedoeld;
d. ondertekend of op andere manier zijn gekenmerkt;
e. namen bevatten van personen die niet verkiesbaar zijn;
f. onduidelijk zijn ingevuld.
4. Stemming over zaken geschiedt bij hand opsteken. Bij staking van de stemmen over zaken is
het voorstel verworpen. Indien een van de stemgerechtigde leden de uitkomst van de stemming
betwijfelt, wordt een stembureau benoemd en volgt mondelinge stemming op basis van de
presentielijst.
5. Stemming over personen geschiedt:
a. bij acclamatie op voorstel van de voorzitter of een van de stemgerechtigden, mits hiertegen
geen bezwaar door een van de stemgerechtigden wordt aangetekend;
b. door middel van een schriftelijke stemming.
6. Bij een stemming over personen wordt een kandidaat gekozen op basis van de volgende
procedure. Benoemd wordt:
a. degene die bij de eerste stemming de volstrekte meerderheid (= meer dan 50% van het
aantal uitgebrachte geldige stemmen) heeft behaald.
b. indien a. geen uitsluitsel heeft gegeven, degene die bij een tweede vrije stemming de
volstrekte meerderheid heeft behaald. Indien bij stemming b. geen van de kandidaten een
volstrekte meerderheid heeft verworven, volgt een derde stemming tussen de twee
kandidaten, die bij stemming b. het hoogste aantal stemmen hebben behaald. Indien bij de
derde stemming de stemmen staken, beslist het lot, door het stembureau daartoe
getrokken.
Artikel 20. Opleggen van straffen
Indien het bestuur termen aanwezig acht tot het opleggen van een straf wordt, alvorens de straf
definitief op te leggen, de beschuldigde eenmalig in de gelegenheid gesteld zich mondeling in
een bestuursvergadering te verweren. Deze vergadering vindt plaats op een datum en tijdstip
door het bestuur te bepalen, echter niet later dan vier weken nadat de beschuldiging ter kennis
van de beschuldigde is gebracht.
In geval van verhindering om dringende redenen van de beschuldigde kan het bestuur besluiten
andermaal de gelegenheid tot verweer te bieden in een nieuwe vergadering, die binnen tien
dagen na de eerste wordt belegd. Het bestuur is gerechtigd uitspraak te doen, ongeacht de
aanwezigheid van de beschuldigde.
Dit recht van verweer is niet van toepassing op hen, die zijn tekortgeschoten in hun contributie
verplichtingen.
Ingeval van schorsing blijft het lid geschorst hangende het verweer en een volgens de statuten
ingesteld beroep.
Artikel 21. Sancties
Het bestuur kan bij niet nakomen van één of meer verplichtingen door een lid besluiten tot de
volgende sancties:
a. schorsing voor bepaalde tijd;
b. boete;
c. royement voor bepaalde tijd;
d. royement voor onbepaalde tijd.
8
Het bestuur doet hiervan, onder opgave van redenen, schriftelijk mededeling aan het lid. Tijdens
een schorsing blijft het lid de contributie verschuldigd.
Artikel 22. Verenigingsorgaan
Bij besluit van de algemene vergadering kan een verenigingsorgaan worden ingesteld, dat op
geregelde tijden onder de leden wordt verspreid. De PR-commissie neemt de redactie op zich. In
het bedrag van de jaarcontributie kan een financiële bijdrage worden opgenomen ter bestrijding
van de kosten van het vervaardigen en het verspreiden van het verenigingsorgaan.
Artikel 23. Afdelingen
De algemene vergadering stelt, op voorstel van het bestuur, de indeling in afdelingen en de
categorieën van de leden vast. Indien de algemene vergadering besluit tot het oprichten
van bijzondere afdelingen voor sporten anders dan omschreven in artikel 1. van dit reglement,
dan zullen daarvoor afzonderlijke reglementen worden vastgesteld.
Artikel 24. Aansprakelijkheid
1. De vereniging draagt generlei verantwoordelijkheid voor de eigendommen van welke aard
ook, van leden en derden in de gymzaal aanwezig.
2. Ieder der leden is aansprakelijk voor de door hem aan de eigendommen van de vereniging
aangerichte schade. Elke geconstateerde schade wordt geacht veroorzaakt te zijn door hem
of hen die de betreffende zaak het laatst heeft of hebben gebruikt, indien en voor zover het
tegendeel niet door de betrokkene(n) wordt aangetoond.
Artikel 25. Wijziging van het huishoudelijk reglement
Dit reglement kan alleen worden gewijzigd door een besluit van de algemene vergadering,
genomen met een meerderheid van ten minste tweede derde van de uitgebrachte geldige
stemmen.
Een voorstel tot wijziging van dit reglement moet ten minste drie weken voor de datum van de
algemene vergadering op de gebruikelijke wijze aan de leden zijn bekendgemaakt.
Dit reglement en/of wijzigingen treden in werking met ingang van de dag, volgend op die waarop
de algemene vergadering het besluit daartoe heeft genomen.
Artikel 26. Slotbepaling
In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, of een artikel voor meer dan een uitleg vatbaar is,
besluit het bestuur.
Aldus vastgesteld in de algemene vergadering van 9 februari 2009.
Het bestuur