Huiselijk reglement

Huiselijk reglement

HUISHOUDELIJK REGLEMENT

Algemeen

Het huishoudelijk reglement is van toepassing in onverbrekelijke samenhang met de statuten van

de vereniging.

Artikel 1. Doel

Gymnastiekvereniging "GV Ilpenstein" tracht het in artikel 3 van de statuten omschreven doel te

bereiken door:

a. het verzorgen van lessen in gymnastiek, turnen, conditietraining, bewegen op muziek,

trampolinespringen en dergelijke, alsmede in alle sport- en /of recreatieve activiteiten, die door

de desbetreffende sportbond en door de vereniging worden bevorderd.

b. het organiseren van wedstrijden, uitvoeringen, demonstraties en dergelijke op het gebied van

de in sub a. genoemde activiteiten.

c. het bevorderen van de deelname aan de, door of namens de desbetreffende sportbond

georganiseerde wedstrijden, uitvoeringen, demonstraties, proeven, instuiven, trainingen,

kampen en dergelijke op het gebied van de in sub a. genoemde activiteiten.

d. het stimuleren van de deelname door de technische leiding aan door of namens de

desbetreffende sportbond georganiseerde opleidingen, instructieve bijeenkomsten en

dergelijke op het gebied van de in sub a. genoemde activiteiten.

e. alle andere ten dienste staande middelen, die aan het doel bevorderlijk kunnen zijn.

Daar waar in dit reglement voor personen- en functienamen de mannelijke vorm wordt

gebruikt worden daar zowel vrouwen als mannen bedoeld.

Artikel 2. Leden

1. Ten behoeve van de indeling in lessen, trainingen en/of activiteiten en het daarbij te hanteren

onderscheid in contributies en inschrijfgelden worden de senior- en juniorleden onderverdeeld

in categorieën.

2. De vereniging kent de volgende categorieën seniorleden:

a. 16 jaar en ouder recreatie

b. 16 jaar en ouder selectie

c. MBVO (Meer Bewegen voor Ouderen) en line-dance

d. ereleden.

3. De vereniging kent de volgende categorieën juniorleden:

a. 3 jaar: peuters

b. 4 tot en met 6 jaar: kleuters

c. 7 tot en met 15 jaar: jeugdleden

d. 6 tot en met 15 jaar: selectieleden.

4. Ereleden zijn natuurlijke personen, die zich jegens de vereniging bijzonder verdienstelijk

hebben gemaakt en op voordracht van het bestuur als zodanig door de algemene vergadering

1

met tenminste 4/5 der geldig uitgebrachte stemmen zijn benoemd. Op ereleden rusten geen

geldelijke verplichtingen, zij hebben echter wel alle rechten van de leden.

5. Het bestuur stelt de rechten en plichten (omvang, intensiteit, frequentie en contributie) voor de

verschillende groepen vast.

Artikel 3. Donateurs

1. De vereniging kent naast leden donateurs.

2. Donateurs zijn die natuurlijke of rechtspersonen die door het bestuur zijn toegelaten en die

zich jegens de vereniging verplichten om jaarlijks een door het bestuur vastgestelde bijdrage

te storten.

3. Donateurs hebben geen andere rechten en verplichtingen dan die welke hen in of krachtens

de statuten en/of reglementen zijn toegekend of opgelegd.

4. De rechten of verplichtingen van donateurs kunnen te allen tijde wederzijds door opzegging

worden beëindigd, behoudens dat de jaarlijkse bijdrage voor het lopende boekjaar voor het

geheel verschuldigd blijft.

5. Opzegging namens de vereniging geschiedt door het bestuur.

Artikel 4. Verkrijgen van het lidmaatschap

1. De aanmelding als lid dient te geschieden door invulling en ondertekening van een daartoe

door het bestuur vastgesteld formulier (het aanmeldingsformulier) dat samen met een

informatieblad aan het kandidaat lid wordt verstrekt of kan worden gedownload van de

website.

2. Het informatieblad vermeldt in elk geval:

a. de indeling van de leden in de onderscheiden activiteiten;

b. de indeling van de leden in leeftijds- en activiteitengroepen;

c. de rechten en verplichtingen van de leden;

d. de voor de verschillende categorieën van leden geldende verenigings- en

bondscontributies;

e. het bij toetreding verschuldigde inschrijfgeld;

f. tijdstip en wijze van contributie-inning.

3. Op het aanmeldingsformulier dienen de volgende gegevens door het kandidaat-lid (of door de

wettelijke vertegenwoordiger) te worden verstrekt en door ondertekening te worden

bekrachtigd:

a. persoonsgegevens (de vereniging heeft de verlangde persoonsgegevens nodig

voor verenigings- en bondsregistratie);

b. aan welke les(sen) het kandidaat-lid wenst deel te nemen;

c. betalingsmethode;

d. of het kandidaat-lid reeds lid is van een andere gymnastiekvereniging en zo ja, van welke;

e. of het kandidaat-lid eerder lid geweest is van een andere (gymnastiek) vereniging en zo ja

van welke vereniging en tevens waarom en op welke wijze het lidmaatschap is beëindigd;

f. dat het lid overeenkomstig de statuten en het huishoudelijk reglement zal handelen en

zich daaraan zal onderwerpen.

2

4. Bij toelating geeft het bestuur daarvan schriftelijk kennis aan het kandidaat-lid of diens

wettelijke vertegenwoordiger, onder opgave van het verschuldigde inschrijfgeld en de eerste

contributietermijn.

5. Het bestuur draagt zorg voor aanmelding van nieuwe leden bij de KNGU.

6. Bij niet-toelating geeft het bestuur daarvan schriftelijk kennis aan het kandidaat-lid of diens

wettelijke vertegenwoordiger onder opgave van redenen. Daarbij wordt tevens vermeld binnen

welke termijn en hoe in beroep kan worden gegaan bij de algemene vergadering.

Artikel 5. Rechten en plichten van leden

1. Elk lid heeft, op basis van zijn geaccepteerde opgave en indeling en met in acht name van de

regels, als gesteld in de wet, de statuten, het huishoudelijk reglement, de besluiten van de

algemene vergadering en van het bestuur van de vereniging alsmede de statuten en het

huishoudelijk reglement van de KNGU, de volgende rechten:

a. deelname aan de oefeningen, trainingen, lessen en overige activiteiten van de vereniging;

b. deelname aan de beraadslagingen en besluitvorming van de vereniging;

c. het doen van voorstellen voor, respectievelijk op, de algemene vergadering;

d. het aanmelden respectievelijk verkiesbaar stellen voor een functie in de organen van de

vereniging;

e. het stellen van kandidaten voor de organen van de vereniging en van de KNGU;

f. deelname aan opleidingen, activiteiten, trainingen en wedstrijden georganiseerd door of

namens de KNGU op zowel rayon-, regionaal als nationaal niveau

g. het aanmelden respectievelijk verkiesbaar stellen voor een functie binnen de KNGU;

h. het verlangen van uitkeringen op basis van de door de vereniging en/of de KNGU

afgesloten collectieve verzekeringen;

i. het aantekenen van beroep tegen maatregelen en/of besluiten, die niet volgens de daartoe

gestelde regels of normen tot stand zijn gekomen, bij het bestuur en de algemene

vergadering van de vereniging en de commissie van beroep van de KNGU.

2. Elk lid heeft , op basis van zijn geaccepteerde opgave en indeling en met in acht name van de

regels, als gesteld in de wet, de statuten, het huishoudelijk reglement, de besluiten van de

algemene vergadering en van het bestuur van de vereniging alsmede de statuten en het

huishoudelijk reglement van de KNGU, de volgende plichten:

a. het bestuur in kennis stellen van verandering van hun adres;

b. tijdige en volledige betaling van de contributie;

c. zich gedragen conform de algemene fatsoensnormen en waarden;

d. naleving van de reglementen van de vereniging, alsmede van de door het bestuur of door

het bestuur ingestelde commissies gegeven richtlijnen, benevens de voorschriften van de

KNGU.

Artikel 6. Contributies

De algemene vergadering stelt jaarlijks de contributies en het inschrijfgeld vast voor de

onderscheiden categorieën van leden, als vastgelegd in artikel 2. van dit reglement

Naast de hoogte van de onderscheiden contributies stelt de algemene vergadering tevens de

wijze van inning van de verenigingscontributies en de bondscontributie vast.

Artikel 7. Opzegging

1. Opzeggingen dienen schriftelijk te worden gedaan voor de door het bestuur bepaalde

opzegtermijn.

3

2. Bij opzegging na het verstrijken van de opzegtermijn is de contributie voor de lopende termijn

verschuldigd.

Artikel 8. Kleding

De algemene vergadering stelt, op voorstel van het bestuur, het voorgeschreven tenue vast voor

deelname aan wedstrijden, demonstraties en overige naar buiten tredende activiteiten van de

vereniging.

Daarnaast kan de algemene vergadering, op voorstel van het bestuur, regels vaststellen met

betrekking tot de kleding of het tenue voorschrijven voor de trainingen.

Het bestuur bepaalt, na overleg met de technische leiding, welk tenue bij bepaalde

gebeurtenissen moet worden gedragen. De senior-/juniorleden zijn verplicht voor eigen kosten

dit kledingvoorschrift te volgen.

Artikel 9. Bestuur

1. Het bestuur bestaat uit tenminste vier leden, te weten:

a. voorzitter;

b. secretaris;

c. penningmeester;

d. lid technische zaken;

die allen meerderjarig moeten zijn. Het bestuur kan desgewenst met maximaal 7 personen

worden uitgebreid.

2. Onder het bestuur valt, onverminderd het bepaalde dienaangaande in de statuten, elders in

het huishoudelijk reglement of in andere reglementen:

a. de algemene leiding van zaken;

b. de uitvoering van de door de algemene vergadering genomen besluiten;

c. het toezicht op de naleving van de statuten en reglementen;

d. benoeming, ontslag en schorsing van personen werkzaam ten behoeve van de

vereniging.

Artikel 10. Benoeming en benoembaarheid

1. Het bestuur kan voor elk te benoemen bestuurslid een kandidaat stellen. Voorts heeft elke

stemgerechtigde in de algemene vergadering het recht kandidaten te stellen. Deze

kandidaatstelling dient, met inachtneming van een termijn van tenminste veertien

dagen, schriftelijk aan het bestuur te geschieden. De kandidaatstelling dient vergezeld te gaan

van een verklaring van de kandidaat, dat deze een eventuele benoeming zal aanvaarden. Het

bestuur kan besluiten een kandidaatstelling te aanvaarden waarbij de termijn van tenminste

veertien dagen niet is aangehouden indien:

a. een kandidaat zich binnen deze periode terugtrekt;

b. er binnen de gestelde termijn nog geen kandidaat is aangemeld.

2. Gekozen bestuursleden treden in functie op de dag volgend op die waarop de algemene

vergadering is gehouden. Bij een tussentijdse benoeming treedt de benoemde in functie op de

dag volgend op die van zijn benoeming.

3. Ieder bestuursllid treedt voor een periode van 3 jaar aan. Er is geen beperking gesteld aan het

aantal zittingstermijnen.

4

4. Het bestuur besluit, na overleg met het aftredende bestuurslid, het bestuurslid voor te dragen

voor een volgende termijn, ter bekrachtiging in de algemene vergadering.

5. Afgetreden bestuursleden worden geacht te zijn afgetreden aan het eind van de dag waarop

de algemene vergadering is gehouden.

Artikel 11. Bestuursvergaderingen

1. Het bestuur vergadert zo dikwijls als de voorzitter of andere bestuursleden dit nodig achten.

2. Het bestuur kan alleen rechtsgeldige besluiten nemen als meer dan de helft van de

bestuursleden ter vergadering aanwezig is.

3. Alle besluiten worden genomen met meer dan de helft van de uitgebrachte geldige stemmen.

Blanco stemmen worden geacht ongeldig te zijn. Indien de stemmen staken is de stem van de

voorzitter doorslaggevend.

4. Over alle voorstellen wordt afzonderlijk en mondeling gestemd tenzij een van de

bestuursleden anders wenst.

5. Het door de voorzitter uitgesproken oordeel dat een besluit is genomen, is beslissend. Dit

geldt tevens voor de inhoud van het besluit voor zover werd gestemd over een niet schriftelijk

vastgelegd voorstel. Indien onmiddellijk, na het uitspreken van dit oordeel de juistheid daarvan

wordt betwist, wordt zonodig het te nemen besluit schriftelijk vastgelegd en vindt een

nieuwe stemming plaats. Door deze stemming vervallen de rechtsgevolgen van de

oorspronkelijke stemming.

Artikel 12. Dagelijks bestuur

1. Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter, de secretaris en de penningmeester.

2. Het dagelijks bestuur neemt alle beslissingen welke niet tot een gewone bestuursvergadering

kunnen worden uitgesteld. Het dagelijks bestuur deelt zijn besluiten, ter bekrachtiging op de

eerstvolgende bestuursvergadering mede.

Artikel 13. Voorzitter

De voorzitter heeft de leiding van de dagelijkse werkzaamheden van de vereniging. Hij leidt de

algemene vergadering en de bestuursvergaderingen. Hij vertegenwoordigt de vereniging bij

officiële gelegenheden. Hij beslist in bestuursvergaderingen bij staking van de stemmen.

Artikel 14. Secretaris

De secretaris is verantwoordelijk voor:

a. het bijeenroepen van de vergaderingen;

b. het houden van de notulen van de vergaderingen;

c. het voeren van de algemene correspondentie;

d. het in goed geordende staat houden van het archief;

e. de verzorging van het algemene ledenregister;

f. het jaarlijks op de algemene vergadering schriftelijk verslag uitbrengen van het afgelopen

5

jaar;

g. de verdere door het bestuur, na overleg met de secretaris, aan hem op te dragen

werkzaamheden.

Hij kan in zijn werkzaamheden zonodig bijgestaan worden door of kan een deel van zijn taken

overdragen aan derden, o.a. notulist, 2e secretaris, redactie en ledenadministratie.

Artikel 15. Penningmeester

De penningmeester beheert de gelden en bezittingen van de vereniging. Hij is verantwoordelijk

voor:

a. en verplicht tot het op verantwoorde wijze bewaren van de aan hem afgedragen en/of

toevertrouwde gelden van de vereniging;

b. het innen en het administreren van de contributies en de gelden van donateurs;

c. de controle van deze inkomsten aan de hand van de uit de ledenadministratie af te leiden

verplichtingen van de leden;

d. het innen en administreren van de overige inkomsten;

e. het beheer van de kas waarbij de hoeveelheid contanten, behoudens goedkeuring per geval

van het bestuur, van € 500,- niet te boven mag gaan;

f. het tijdig verrichten van alle betalingen, de controle daarop en het administreren daarvan;

g. voor het verrichten van betaling en daarmee te beschikken over bank- en girosaldi is de

handtekening van de penningmeester voldoende tot een bedrag van € 3.000,- per maand.

Betalingsopdrachten die dit bedrag overschrijden dienen door een tweede bestuurslid mede

ondertekend te worden;

h. het opstellen en bijhouden van een lijst van alle bezittingen van de vereniging;

i. het beheer en de administratie van de door de vereniging ingestelde reserve- of andere

fondsen;

j. het jaarlijks op de algemene vergadering verslag uitbrengen over de financiële positie van de

vereniging, in het bijzonder over het afgelopen jaar;

k. het opstellen van een begroting voor het komende jaar die, na goedkeuring door het

bestuur, wordt voorgelegd aan de algemene vergadering.

Hij wordt in zijn werk zonodig bijgestaan door of kan een deel van zijn taken overdragen aan

derden, o.a. 2e penningmeester, ledenadministratie.

Artikel 16. Kascommissie

De kascommissie wordt jaarlijks door de algemene vergadering benoemd en bestaat tenminste

uit twee leden en een reserve, welke geen deel mogen uitmaken van het bestuur. De

kascommissie is belast met de controle van het en het toezicht op het geldelijk beheer van de

penningmeester en brengt hiervan schriftelijk verslag uit aan het bestuur.

Vereist deze controle bijzondere boekhoudkundige kennis dan kan de kascommissie, op kosten

van de vereniging, zich door een deskundige doen bijstaan. Het bestuur is verplicht alle door

haar gewenste inlichtingen te verschaffen.

Dit rapport wordt aan de algemene ledenvergadering aangeboden en zal strekken tot het al of

niet goedkeuren van het door de penningmeester gevoerde beleid en tot decharge van het

bestuur. Indien onregelmatigheden worden geconstateerd of vermoed wordt onmiddellijk verslag

uitgebracht aan het bestuur.

Artikel 17. Overige commissies

6

De commissies worden jaarlijks door de algemene vergadering benoemd. De commissies,

uitgezonderd de kascommissie, zijn binnen de, door het voltallig bestuur toegewezen taak,

zelfstandige werkorganen van de vereniging. Jaarlijks wordt aan een commissie een budget

toegekend. De commissie kan daarover beschikken binnen het haar jaarlijks toegewezen budget.

De commissies leggen rekening en verantwoording hierover af aan het bestuur en deze op zijn

beurt weer aan de algemene vergadering.

a. De technische commissie:

- behartigt de belangen van zowel de recreatie- als van de wedstrijdgroepen;

- stelt naar aanleiding van door de desbetreffende sportbond, regio of rayon verstrekte

wedstrijdgegevens een wedstrijdrooster op en verzorgt hiervoor tevens de

inschrijvingen.

b. De P.R. commissie:

- heeft tot taak alle activiteiten van de vereniging via alle mogelijke media onder de

aandacht van een zo breed mogelijk publiek te brengen;

- contacten met sponsors aan te gaan en deze te onderhouden;

- beheren van de website en het verenigingsorgaan periodiek.

Artikel 18. Algemene vergadering

1. Seniorleden, ereleden en de wettelijke vertegenwoordiger van een juniorlid hebben op de

algemene vergadering het recht het woord te voeren.

Daarnaast kan de voorzitter het woord verlenen aan jeugdleden, donateurs en derden.

2. De voorzitter kan, ter wille van de goede vergaderorde, de volgende maatregelen treffen:

a. een maximum aantal spreekronden per onderwerp bepalen;

b. de maximum spreektijd per spreker bepalen;

c. een spreker het woord ontnemen indien deze zich niet beperkt tot het ter bespreking

staande onderwerp of zich niet aan de ingestelde spreektijd houdt;

d. stemming bij acclamatie voor een stemming over personen voorstellen. Indien een van de

aanwezige stemgerechtigden hiertegen bezwaar maakt volgt alsnog een schriftelijke

stemming.

3. Voorstellen, die tenminste vier weken voor de algemene vergadering schriftelijk ter kennis van

het bestuur zijn gesteld en door tenminste vijf stemgerechtigden worden ondersteund, worden

op de agenda geplaatst. Daarnaast hebben stemgerechtigden het recht staande de

vergadering voorstellen in te dienen.

Artikel 19. Besluitvorming

1. Alle besluiten worden genomen met gewone meerderheid van de uitgebrachte geldige

stemmen tenzij in de statuten anders is bepaald.

2. Indien voor enige stemming een stembureau noodzakelijk is, wordt dit, op voorstel van de

voorzitter, door de vergadering benoemd. Het stembureau bestaat uit drie stemgerechtigde

leden. Het Stembureau beslist over de geldigheid van het stembiljet.

3. Bij een schriftelijke stemming zijn ongeldig de biljetten die,

a. niet zijn ingevuld;

b. een persoon niet duidelijk aanwijzen;

c. meer bevatten dan hetgeen strekt tot duidelijke aanwijzing van de persoon, personen of

7

zaken die zijn bedoeld;

d. ondertekend of op andere manier zijn gekenmerkt;

e. namen bevatten van personen die niet verkiesbaar zijn;

f. onduidelijk zijn ingevuld.

4. Stemming over zaken geschiedt bij hand opsteken. Bij staking van de stemmen over zaken is

het voorstel verworpen. Indien een van de stemgerechtigde leden de uitkomst van de stemming

betwijfelt, wordt een stembureau benoemd en volgt mondelinge stemming op basis van de

presentielijst.

5. Stemming over personen geschiedt:

a. bij acclamatie op voorstel van de voorzitter of een van de stemgerechtigden, mits hiertegen

geen bezwaar door een van de stemgerechtigden wordt aangetekend;

b. door middel van een schriftelijke stemming.

6. Bij een stemming over personen wordt een kandidaat gekozen op basis van de volgende

procedure. Benoemd wordt:

a. degene die bij de eerste stemming de volstrekte meerderheid (= meer dan 50% van het

aantal uitgebrachte geldige stemmen) heeft behaald.

b. indien a. geen uitsluitsel heeft gegeven, degene die bij een tweede vrije stemming de

volstrekte meerderheid heeft behaald. Indien bij stemming b. geen van de kandidaten een

volstrekte meerderheid heeft verworven, volgt een derde stemming tussen de twee

kandidaten, die bij stemming b. het hoogste aantal stemmen hebben behaald. Indien bij de

derde stemming de stemmen staken, beslist het lot, door het stembureau daartoe

getrokken.

Artikel 20. Opleggen van straffen

Indien het bestuur termen aanwezig acht tot het opleggen van een straf wordt, alvorens de straf

definitief op te leggen, de beschuldigde eenmalig in de gelegenheid gesteld zich mondeling in

een bestuursvergadering te verweren. Deze vergadering vindt plaats op een datum en tijdstip

door het bestuur te bepalen, echter niet later dan vier weken nadat de beschuldiging ter kennis

van de beschuldigde is gebracht.

In geval van verhindering om dringende redenen van de beschuldigde kan het bestuur besluiten

andermaal de gelegenheid tot verweer te bieden in een nieuwe vergadering, die binnen tien

dagen na de eerste wordt belegd. Het bestuur is gerechtigd uitspraak te doen, ongeacht de

aanwezigheid van de beschuldigde.

Dit recht van verweer is niet van toepassing op hen, die zijn tekortgeschoten in hun contributie

verplichtingen.

Ingeval van schorsing blijft het lid geschorst hangende het verweer en een volgens de statuten

ingesteld beroep.

Artikel 21. Sancties

Het bestuur kan bij niet nakomen van één of meer verplichtingen door een lid besluiten tot de

volgende sancties:

a. schorsing voor bepaalde tijd;

b. boete;

c. royement voor bepaalde tijd;

d. royement voor onbepaalde tijd.

8

Het bestuur doet hiervan, onder opgave van redenen, schriftelijk mededeling aan het lid. Tijdens

een schorsing blijft het lid de contributie verschuldigd.

Artikel 22. Verenigingsorgaan

Bij besluit van de algemene vergadering kan een verenigingsorgaan worden ingesteld, dat op

geregelde tijden onder de leden wordt verspreid. De PR-commissie neemt de redactie op zich. In

het bedrag van de jaarcontributie kan een financiële bijdrage worden opgenomen ter bestrijding

van de kosten van het vervaardigen en het verspreiden van het verenigingsorgaan.

Artikel 23. Afdelingen

De algemene vergadering stelt, op voorstel van het bestuur, de indeling in afdelingen en de

categorieën van de leden vast. Indien de algemene vergadering besluit tot het oprichten

van bijzondere afdelingen voor sporten anders dan omschreven in artikel 1. van dit reglement,

dan zullen daarvoor afzonderlijke reglementen worden vastgesteld.

Artikel 24. Aansprakelijkheid

1. De vereniging draagt generlei verantwoordelijkheid voor de eigendommen van welke aard

ook, van leden en derden in de gymzaal aanwezig.

2. Ieder der leden is aansprakelijk voor de door hem aan de eigendommen van de vereniging

aangerichte schade. Elke geconstateerde schade wordt geacht veroorzaakt te zijn door hem

of hen die de betreffende zaak het laatst heeft of hebben gebruikt, indien en voor zover het

tegendeel niet door de betrokkene(n) wordt aangetoond.

Artikel 25. Wijziging van het huishoudelijk reglement

Dit reglement kan alleen worden gewijzigd door een besluit van de algemene vergadering,

genomen met een meerderheid van ten minste tweede derde van de uitgebrachte geldige

stemmen.

Een voorstel tot wijziging van dit reglement moet ten minste drie weken voor de datum van de

algemene vergadering op de gebruikelijke wijze aan de leden zijn bekendgemaakt.

Dit reglement en/of wijzigingen treden in werking met ingang van de dag, volgend op die waarop

de algemene vergadering het besluit daartoe heeft genomen.

Artikel 26. Slotbepaling

In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, of een artikel voor meer dan een uitleg vatbaar is,

besluit het bestuur.

Aldus vastgesteld in de algemene vergadering van 9 februari 2009.

Het bestuur